KONSEP LITERASI MAKLUMAT
Literasi Maklumat adalah suatu kemahiran yang digunakan untuk mencari maklumat tertentu yang diperlukan dan merangkumi kebolehan mencari dan memperolehi maklumat dalam apa jua format serta mengggunakan maklumat tersebut secara aktif. Ia juga boleh didefinisikan sebagai keupayaan untuk mengakses dan menilai maklumat bagi membantu membuat pemilihan dan penyelesaian masalah secara efektif.
Kepentingan Literasi Maklumat
Dasar
pembangunan negara:
- Membangunkan ekonomi berasaskan pengetahuan k-ekonomi dan k-masyarakat.
- Memperkukuhkan pembangunan modal insan untuk menghasilkan tenaga manusia berpengetahuan
- Kerajaan menghendaki seluruh rakyatnya mempelajari, memahami dan menguasai pengetahuan IT
- Matlamat Pendidikan Negara ialah melahirkan insan yang beriman, berakhlak mulia, berilmu, berterampilan dan sejahtera selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
- Konsep Pengajaran dan Pembelajaran Bestari yang berpusatkan pelajar dan dipermudahkan dengan bantuan ICT
- Pembangunan ICT dalam pendidikan
- Hidup dan bersaing dalam dunia dan ekonomi global yang terlalu bergantung kepada maklumat
- Belajar berdikari secara beransur-ansur untuk menghayati konsep pendidikan seumur hidup
Dari
aspek Ekonomi
Menurut Barner (1996) beberapa budaya
di tempat kerja telah dikenal pasti. Berasaskan budaya-budaya ini, pekerja
zaman ,maklumat ini perlulah mereka yang mempunyai literasi maklumat bagi
memenuhi keperluan :
1. Organisasi
maya (Virtual Organization)
2. Bertindak
sebagai Pembekal, Pengeluar dan Pengurus Maklumat
3. Ramai
pekerja sementara, sambilan dan dari latar belakang yang pelbagai
4. Penggunaan
komputer dan sistem elektronik
5. Setiap
organisasi dan individu perlu terus belajar dan mengikuti latihan(Learning
Organization)
Siapakah yang dikatakan sebagai seorang yang “Berliterasi
Maklumat”?
1. Boleh
mengenalpasti maklumat yang diperlukan
2. Boleh
mengenalpasti bila maklumat diperlukan
3. Bagaimana
dan di mana maklumat boleh dikesan
4. Menilai
secara kritikal maklumat dan sumber maklumat
5. Menggunakan
maklumat bagi tujuan tertentu dan mengikut keutamaan
6. Melaporkan
maklumat dengan berkesan sama ada secara verbal , penulisan atau teknologi
7. Mengguna
maklumat yang diperolehi secara beretika.
PERANAN LITERASI
MAKLUMAT DI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN.
Penguasaan
kemahiran LM boleh dijalankan melalui pelbagai strategi pengajaran melalui:
- · Kerja kursus
- · Projek khusus mata pelajaran Tertentu
- · Aktiviti kelas
- · Aktiviti ko-kurikulum
- · Kerja kendiri
- · Program/aktiviti PSS
- · Program membaca
MODEL LITERASI MAKLUMAT
THE
BIG 6 SKILLS – Eisenberg and Berkowitz
Definisi
Tugasan
-
Kenalpasti masalah
-
Kenalpasti keperluan maklumat
Strategi
Pencarian Maklumat
-
Kenalpasti sumber maklumat yang mungkin pilih maklumat mengikut keutamaan
Lokasi
dan Akses
-
Kenalpasti lokasi maklumat yang akan dicari (termasuk pengkalan data atas
talian)
-
Mencari maklumat yang relevan
Mengguna
maklumat
-
Kenalpasti jenis maklumat sama ada fakta atau pendapat
-
Meringkaskan maklumat yang panjang lebar
-
Mencatat sumber maklumat yang diperolehi
-
Membaca, mendengar, mencatat maklumat yang diperolehi dengan tepat
Sintesis
-
Mengurus dan merumus maklumat yang diperolehi dengan jelas
-
Melapor maklumat yang diperolehi dengan jelas
-
Mengambil bahagian dalam perbincangan mengenai maklumat yang diperoleh
-
Mempersembah maklumat yang diperolehi sesuai dengan mesej, media dan penonton.
Penilaian
-
Menilai keberkesanan hasil pencarian maklumat
-
Menilai proses perjalanan pencarian maklumat
-
Mencadangkan penambahbaikan
-
Kenalpasti keperluan mencari maklumat lanjut terhadap sebarang kekurangan.
KEMAHIRAN LITERASI MAKLUMAT
1. KEMAHIRAN
MAKLUMAT / PERPUSTAKAAN
·
Lokasi bahan
·
Sistem pengkelasan perpuluhan Dewey
·
Bahan-bahan bercetak (Jenis-jenis buku)
·
Bahan-bahan Bukan bercetak .
2. KEMAHIRAN
BERFIKIR KRITIS DAN KREATIF
·
Penggunaan lembaran pengurusan grafik
·
Membanding beza
·
Membuat ramalan dan sebagainya
3. KEMAHIRAN
BELAJAR
·
Membaca
·
Teknik mencatat Nota
4. KEMAHIRAN
KOMUNIKASI / MENYAMPAIKAN MAKLUMAT
·
Verbal – mendapat dan melaporkan maklumat yang
diperoleh.
·
Menyampaikan maklumat secara bertulis melalui
laporan penyelidikan dan sebagainya.
·
Menyediakan citation / nota kaki dan rujukan.
5. KEMAHIRAN
ICT
·
Pencarian maklumat digital, pangkalan data dan
enjin carian.
·
Menghasilkan laman web, broser, dan risalah.
·
Menggunakan perisian-perisian multimedia.
No comments:
Post a Comment